سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
کد خبر: 249564
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۰۹:۲۳

فصلنامه «تاريخ فلسفه» به عنوان نخستين نشريه در حوزه تاريخ فلسفه ايران، سومين شماره خود را كه مشتمل بر مقالات پژوهشي اصيل و بنيادين است.

به گزارش سرویس علمی ـ فرهنگی مرکز خبر حوزه، دكتر حسين كلباسي، سردبير فلصلنامه در سر مقاله اين شماره از نشريه «تاريخ فلسفه»، به ادامه بحث خود در شماره هاي پيشين پرداخت كه از لزوم توجه به رهيافت تاريخي و بسط و گسترش آن سخن گفته بود و در ادامه به بررسي جايگاه واژه «فلسفه تاريخ» نزد اهل فلسفه پرداخت و ملاحظاتي را در اين باب عنوان كرد.

به اعتقاد وي «فلسفه تاريخ» از جمله واژگاني است كه با تحليل به اجزاي خود، مفيد معناي اصليش واقع نمي شود و تنها با نظر به خاستگاههاي اصليش است كه مي تواند به فهم درآيد؛ و پيشينه لفظ «فلسفه» بسيار دور و ريشه دار است و واژه «تاريخ» نيز ريشه يوناني دارد، ولي واژه «تاريخ فلسفه» متعلق به دوره جديد است و بر حسب مدارك موجود، از مصطلحات قرن هجدهم ميلادي است.

اين استاد دانشگاه علامه طباطبائي در ادامه به تبيين فهم بشر از تاريخ و حوادث و رويدادهاي آن در قرن هجدهم كه مربوط به قبل از دوره جديد است، پرداخته و مي گويد: در نگاه قدما، تاريخ اصالتاً نوعي تذكر و التفات است؛ تذكر به قانون و سنت ازلي و از اين رو كتابها و نوشته هاي تاريخي آنان نوعي تذكره است كه عموماً از حكايت حضرت آدم «ع» آغاز مي شود و در جريان رسالت و طريق نبوي استمرار مي يابد.

وي در پايان سرمقاله خود اينگونه نتيجه گيري مي كند به زعم عالمان دوره منور الفكري، تاريخ نويسي به دو دورة كلّي قديم و جديد قابل تقسيم است.

سومين شماره فصلنامه «تاريخ فلسفه» شامل مقالات پژوهشي تحت عنوان «تأثير انديشه سهروردي بر آراء فيلسوفان مسلمان»، «لزوم بازنگري در تاريخ تصوف و عرفان اسلامي قرن اول هجري»، «حقيقت دوگانه يا دوگونه برداشت از حقيقت يگانه»، «پويايي در فلسفه اسلامي بر اساس تصحيح و تكميل نگرشها و رويكردها به تاريخ فلسفه اسلامي»، «روش شناسي فلسفي امام خميني (ره)»، «سهم ايرانيان در پيدايش فلسفه و كلام معتزلي» و «مفهوم نظام كامل فلسفي در انديشه كانت» مي باشد كه به ترتيب توسط اساتيد و پژوهشگران حوزه تاريخ فلسفه، محمد بهشتي، قدرت الله خياطيان، اسد الله حيدرپور، مسعود اميد، رضا لك زايي، عزيز جوانپور هروي و حسن اكبري بيرق و رضا ماحوزي ارائه شده است.

آخرین شماره فصلنامه پژوهشي تخصصي «تاريخ فلسفه» به انضمام چكيده اي از مقالات مطرح شده در آن با ترجمه انگليسي در 168 صفحه، منتشر و به دوستداران تاريخ فلسفه ايران ارائه شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این مجله و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن با بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی تهران، بزرگراه رسالت شمالی، روبروی ضلع شمالی مصلی بزرگ تهران، مجتمع امام خمینی‌(ره)، ساختمان شماره 12 مکاتبه و یا با شماره تلفن 88153220-021 تماس بگیرند.

همچنین پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حکمت اسلامی صدرا به نشانی www.Mullasadra.org در دسترس علاقه‌مندان می‌باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha